Velikonoce 2025

Sedm posledních slov našeho Spasitele z kříže

Meditační texty vedoucí od soboty k neděli vzkříšení.

Sedm posledních slov našeho Spasitele z kříže je známé především díky hudebnímu
zpracování J. Haydna, který toto dílo původně vytvořil pro orchestr, doprovázející
Velkopáteční bohoslužby, později napsal na toto téma i oratorium.
V Bibli bychom tato slova či krátké věty nenašli na jednom místě, jedná se o mozaiku
poskládanou z evangelií zachycujících Ježíšovu smrt. Uvedené texty nás mohou během
Velikonočního týdne vést k meditaci nad Ježíšovým utrpením a zároveň k reflexi našich
životů ve světle Velikonočního poselství.
Sedm posledních slov z kříže končí Ježíšovou smrtí. Jenže Velikonoce končí
Ježíšovým vzkříšením, proto jsou v textu další dvě meditace, které nás vedou až k neděli
vzkříšení.

Sobota 12.4. 2025

Bože, odpusť jim, neboť nevědí, co činí.
V krutých bolestech se Ježíš nemodlí za sebe, ale za ty, kteří mu ublížili. V okamžiku,
kdy je legitimní chtít potrestání nebo pomstu, Ježíš žádá odpuštění pro lidi, kteří mu ublížili.
Tím se dotýká klíčové myšlenky svého učení – odpuštění. Umírá, aby nám odpustil hříchy,
zároveň ale i proto, abychom my měli sílu odpustit. Je zvláštní, že když se v Otčenáši
modlíme za odpuštění, potom ho podmiňujeme jen do určité míry. Onou mírou je „jako jsme
odpustili my druhým“. Domysleme tato slova. Bůh nám v Kristu odpouští, jako jsme my
odpustili druhým…
Neodpuštění je důsledkem mnohých psychických nemocí a neuróz. Je hrozné tím, že
ty, kdo nám ublížili, vlastně necháváme, aby nám ublížili podruhé. Jednou tím, co nám
provedli, podruhé tím, že je vláčíme v mysli. Neodpuštění je zároveň rakovinou, která může
rozežrat tělo Kristovo, tedy církev či sbor.
Chtěl bych nás všechny vyzvat, abychom s myšlenkou odpuštění vstoupili do
velikonočního týdne. Pokud je ve vašem okolí někdo, komu jste neodpustili, modlete se za
odpuštění. Stejně tak pokud je někdo takový ve sboru. Zavolejte mu, sejděte se s ním, smiřte
se. Nepopírejte, pokud vám bylo ublíženo. Odpuštění totiž neznamená mávnout rukou s tím,
že se vlastně nic nestalo. Stalo a možná to hodně bolelo. Možná tě někdo okradl, zneužil,
nespravedlivě nařkl, posmíval se ti, jednal tvrdě či arogantně a tebe to bolí a mrzí. Tento pocit
je legitimní. Řešením je pojmenovat, co mě bolí i toho, kdo mi bolest způsobil. Potom s Boží
pomocí odpustit. Je to těžké, protože dotyčný vůbec nemusí svůj podíl viny uznat. Proto
zdůrazňuji „s Boží pomocí“, protože se jedná o akt nadpřirozený.
Zároveň potřebujeme, aby Bůh v Kristu odpustil nám. K tomu je ale potřeba uznání
pravdy, že nejen potřebuji odpuštění, ale že potřebuji odpustit konkrétní hříchy. Právě
s modlitbou pokání můžeme vstoupit do velikonočního týdne a zároveň s prosbou, abychom
dokázali odpustit.

Ke čtení: Mt 18, 21 – 22, Kol 3, 13 – 16
K meditaci: Čtverý slib odpuštění.
Kázeň mysli. „Nebudu o té události přemýšlet.“
Kázeň paměti. „Nebudu záležitost znovu vytahovat a nebudu ji používat proti tobě.“

Kázeň slov. „Nebudu o ní mluvit s druhými.“
Kázeň vztahu. „Nedovolím, aby ta událost stála mezi námi nebo byla na překážku našemu
vztahu.“

Neděle 13.4. 2025

Amen, amen pravím tobě, ještě dnes budeš se mnou v ráji.

Další věta vyřčená na kříži nás vede k několika zastavením.
První: Pravím tobě. Jakoby nám náš Pán říkal, neřeš, jak moc to či ono dělají či
nedělají druzí, teď hovořím s tebou a k tobě. Někdy rádi poukazujeme na problémy druhých a
zakrýváme tím svoji vlastní zodpovědnost. Jenže Pán jedná především s tebou, se mnou. Není
Bohem masy, ale osobním Spasitelem. Právě proto se Velikonoce mohou stát osobním
oslovením na vaší, tvojí cestě následování.
Druhé: Ještě dnes. Jsou rozhodnutí, která je třeba promýšlet a někdy i odkládat. Jsou
však i taková rozhodnutí, která je třeba udělat dnes. Pochopitelně, že situace umírajícího lotra
byla kritická a proto nešlo nic odkládat. Zároveň mohou ale i v našem životě být kritické
oblasti, o kterých víme, a které nechceme vydat Pánu. Víme, co máme konat, ale nechceme a
proto odkládáme „napotom“. Velikonoční čas může a má vést k reflexi našeho vztahu k Bohu
a zároveň k rozhodnutím, která je třeba udělat dnes.
Třetí: Budeš se mnou v ráji. Snad nás napadne otázka: „A kde ten ráj je?“ Když čteme
pozorně, odpověď je skryta v textu samém. Tam, kde je Ježíš. Nejdůležitější není místo, ale
Ježíšova přítomnost. Ježíšova slova řečená lotrovi sice odkazují na život po smrti, nicméně
s Ním můžeme být už na této zemi. Ježíš nám neslibuje „ráj na zemi“, slibuje však, že bude se
mnou, s tebou. Zve tě do svojí přítomnosti právě v bolesti, kterou prožíváš. U Něj se nemusíš
stydět za slzy, za svou minulost, selhání či strach. Je příznačné, že slova o ráji jsou řečena na
kříži, tedy uprostřed bolesti a slz. Právě uprostřed slz tato slova znějí jako forte, kterému trpící
moc dobře rozumí… zároveň jako náznak toho, že jsme stvořeni pro jiný, lepší svět.

Ke čtení: Řím 8, 31 – 39
K meditaci:
Jak moc Bůh v posledních dnech, týdnech hovořil „k tobě“? Pokud málo, proč?
Co odkládáš a odkládat bys neměl?
Můžeš vyznat, že „jednou budeš s ním v ráji“?

Pondělí 14.4. 2025

Ženo, hle, tvůj syn. Hle, tvá matka.
Třetí Kristova promluva se týká nejen utrpení Krista. Vidíme zde trpět Jeho matku.
Snad se naplňuje proroctví vyřčené Simeonem v Luk 1, 35: „I tvou vlastní duši pronikne meč
– aby vyšlo najevo myšlení mnohých srdcí.“ Marie netrpí fyzicky, trpí však její duše při
pohledu na trpícího syna. V těchto dvou krátkých větách se kloubí utrpení miliónů matek,
které v utrpení přiváděly své děti na svět, aby mnohé z nich jednou viděly své děti trpět.
Dokonale to vystihl K. Čapek v knize Matka: „Já měla taky svou slávu, a to jste byli vy
(myslí se synové). Já měla svůj domov, a to jste byli vy. Já měla svou službu, a to jste byli vy,

vy, vy – Tak mně vyložte, proč zrovna já, proč jsem to vždycky já, proč po celé dějiny světa
jsem jenom já, já máma, já ženská, kdo musí tak hrozně platit za vaše veliké věci!“
Důležitý rozměr tohoto zvolání je připomenutí důležitosti mateřství. Mateřství je
v první řadě úkol daný samým Stvořitelem. Právě čas Velikonoc nás má vést k tomu,
abychom za maminky děkovali a prosili za zmocnění k tomu, aby svůj jedinečný a
mimořádný úkol splnily.
V textu jsou hned dvě ukazovací zájmena (tvůj a tvá). Snad proto, aby se zdůraznila
hluboká propojenost matky a dítěte, která jde až za hranici smrti. Každý z vás má za sebou
určitou rodinou historii. Někdo by ji nejraději vymazal ze své paměti, někdo na ni naopak rád
vzpomíná. Ať byla jakákoli, neměla by se stát tím, co nás v životě svazuje. Přemýšlejme, zda
se nám prožitky z rodiny nestaly čímsi svazujícím. Pokud ano, prosme za rozlámání pout
minulosti. Zároveň je zde ještě jeden, poslední rozměr. Jakkoli bylo pro Marii bolestivé vidět
trpět svého syna, Ježíš se rozhoduje jednat podle vůle svého nebeského Otce. Je stále mnoho
dospělých křesťanů – mužů a žen, kteří se vnitřně nerozešli s míněním svých rodičů. Příliš
hledají jejich souhlas či nesouhlas a to je paralyzuje v životě i v následování Krista. Pokud se
naznačený problém týká i nás, zkusme i v této oblasti jednat…

Ke čtení: Jan 18
K meditaci
Jak moc mě ovlivnila rodina?
Přemýšlej, zda se ti prožitky z rodiny nestaly čímsi svazujícím. Pokud ano, pros za rozlámání
pout minulosti.
Pokud pocházíš z harmonické rodiny, děkuj zas to, co jsi přijal.
Co konkrétně dělám pro to, aby moje děti poznaly Krista?

Úterý 15.4. 2025

Bože můj, Bože můj, proč jsi mne opustil?
Představte si, že tuto otázku položíte svým rodičům nebo že se vás takto zeptají vaše
děti. Zřejmě neexistuje hroznější otázka, položená rodičům od svých dětí. Zřejmě je jen málo
horších věcí, které mohou udělat rodiče svým dětem, než je opustit. Když Abraham obětuje
Izáka, Bůh mu v poslední chvíli zadrží ruku. Sám sobě však ruku nezadrží a svého Syna
obětuje. Tváří v tvář této realitě působí směšně naše občasné obavy, abychom to se svojí
horlivostí pro Boží věci nepřeháněli. Známý kazatel J. Piper napsal: „Na každého neopatrného
křesťana, který nesprávně zaměřenou horlivostí „odrovná“ sám sebe a rozbije svoji rodinu,
připadá podle mého odhadu tisíc těch, kdo táhnou se světem, a Ježíše považují za užitečný
doplněk. Problém je, že jako špatný příklad dáváme oněch pár neopatrných.“ Naštěstí pro nás,
to Bůh z lásky k nám přehnal, když obětoval svoje dítě. Díky tomu, by potom jeden ze
základních postojů našeho následování Krista měla být vděčnost a od toho se odvíjející
otázka, jak a čím tě mohu, Pane, uctít?
To, co vyřkl Ježíš na kříži, prožilo mnoho jeho následovníků. Konkrétně pocit
opuštěnosti Bohem (mimochodem toto je jediné místo, kde Ježíš svého Otce nazve v modlitbě
Bohem). Prožili Boží mlčení, které ale též patří ke zkušenostem víry.
Protože Ježíš na sebe vzal naše hříchy, pocítil i důsledek hříchů, tedy opuštění Bohem.
Jeho výkřik na kříži není výkřikem mysli pomatené bolestí, ale konstatováním skutečnosti
zapříčiněné našimi hříchy. Hřích nás odděluje od Boha a cestou zpět je pouze pokání. Chtěl
bych nás v tomto velikonočním čase povzbudit k přemýšlení, zda nějaký hřích nestojí mezi

námi a naším nebeským Otcem a zda se právě proto necítíme od Něj opuštěni. Zda jsme
vydali všechny oblasti svého života pod Jeho vládu.
Ke čtení: Mt 12, 22 – 34, 13, 22 – 30, Fp 3, 7 – 8

K meditaci:
„Utište se. Vše je v pořádku, jsem tu. Nebojte se. Svět už není v rukou zlého, ale
milujícího pastýře. Nakonec bude vše, jak má být. Nic vám nebude ubližovat donekonečna.
Žádné utrpení není navěky, žádná ztráta není trvalá, všechny porážky jsou pouze přechodné,
žádné zklamání není definitivní. Už nás nic nerozdělí. Ani v životě, ani ve smrti není nic, co
by nás mohlo oddělit od Boží lásky, jež se nám zjevila v jeslích.“ (B. Menning)
Jak jsi na tom se svojí horlivostí v následování Krista?
U čeho ti nejvíce hoří srdce?
Neodděluje tě něco od tvého nebeského Otce?

Středa 16.4. 2025

Žízním…
Možná, že bychom na konci Ježíšova života z jeho úst očekávali cosi patetičtějšího.
Neznamená proto Ježíšovo „žízním“ vyjádření duchovní žízně? Určitě ne. Ježíš vykřikne,
žízním…, protože má žízeň. Tímto téměř posledním slovem proneseným z kříže ukazuje na
svoji zranitelnost, kterou na sebe dobrovolně bere, když se zříká božských poct a stává se
člověkem.
Jakoby nám zde bylo sdělováno, že Kristus sestupuje doprostřed našeho „žízním“; do
našich zápasů, bolestí a nezodpovězených otázek. Zároveň vidíme, že žádná z těchto otázek,
která někdy vypadá přízemně, pro něj nesmyslná a banální není. Velikonoce se mohou
v kontextu tohoto výkřiku stát výzvou k našim zvoláním či vyjádřením toho, co skutečně
nosíme na srdci, co nás bolí a trápí.

Ke čtení: Mk 15, Jan 19
K meditaci:
Po čem nejvíce žízníš?
Čeho se nejvíce obáváš?
Kde jsi v tomto roce nejčastěji hledal utišení žízně?
Kde jsi nejzranitelnější?

Čtvrtek 17.4. 2025

Je dokonáno
Tato slova vyřkl muž, který měl „to nejlepší ještě před sebou“. Bylo Mu teprve 33 let.
Jak někdo takto mladý může říci, že je dokonáno? Buď proto, že se mu život vymkl z rukou a

on skončil na popravišti (a proto nic jiného říci nemůže), nebo proto, že co měl na této zemi
vykonat, beze zbytku splnil, tedy dokonal. V případě Krista platí to druhé. Splnil vůli svého
Otce. A přesně o to v našich životech jde. Můžeme dělat mnoho věcí, investovat do hodně
oblastí, které ale z hlediska věčnosti mají malou cenu. Smyslem života se může stát úsilí co
nejvíce vidět, stihnout, vydělat, zažít, zajistit rodinu atd. Na tom není v zásadě nic špatného,
pokud to není smyslem života.
Druhá cesta potom je úsilí naplnit vůli Pána Boha s tím, že vše ostatní mít mohu, ale
nestojí ani nepadá s tím můj život. Pán Ježíš nám svým „je dokonáno“ ukazuje, že pouze to
druhé má smysl. Jednou nikdo z nás nebude litovat, že toho více nestihl, nevydělal, neviděl.
Pokud něčeho litovat bude, potom toho, že nemůže vyznat „je dokonáno“, tedy vykonal jsem
a dokončil, co ode mne Pán chtěl. O to v životě křesťana běží především.

Ke čtení: Jan 20, Sk 20, 24
K meditaci: Naše víra není souborem optimistických iluzí, je to cesta, na níž jsme čas od
času všichni vystaveni peklu pochybností a poušti Božího mlčení. Naše víra, pokud je živá,
obemyká všechny polohy života a záchvěvy lidského srdce, nic lidského jí není cizí – ani to,
co vy prožíváte. Ano, je to pravda – je to pravda odpoledne Velkého pátku. A to jediné, co k
tomu můžeme dodat, je toto: dějiny neskončily odpolednem Velkého pátku. Cesta vede dál.
Vede dál, mlčením Bílé soboty – až k ránu, které konečně přineslo světlo; světlo, které ve
tmách svítí, a tmy ho nepohltily.
Kdybys stál na konci života, co bys v životě býval dělal jinak?
Co bys chtěl, aby v tvém životě bylo dokonáno?
Není tvůj život zběsilým shonem za tím, co pomíjí?

Velký Pátek 18.4. 2025

Ježíš hlasitě zvolal: „Otče, do tvých rukou svěřuji svého ducha!“ Po těch slovech vydechl naposled.
Ani v jednom evangeliu není napsáno, že Ježíš zemřel. Zřejmě je tomu tak záměrně.
Evangelisté zdůrazňují, že smrt nakonec neměla a nemá poslední slovo. Zároveň nás Ježíšova
poslední slova odkazují k naději vzkříšení. V naší společnosti jsme realitu smrti vytěsnili za
zdi nemocnic a léčeben, přední stránky časopisů plní zdraví a úspěšní, průměrný věk se
v posledních letech prodlužuje… a přesto na nás realita smrti dotírá a v těchto dnech víc než
kdokoli jindy. Jakkoli máme mnoho věcí pod kontrolou, smrt si nikdo z lidí „neochočil“.
Naděje křesťana je v tom, že i v umírání může sám sebe svěřit do rukou dobrého Boha. Obraz
„svěřit se do rukou“ evokuje dítě, které se bojí (stejně jako se my bojíme umírání), zároveň je
jeho strach překonán tím, že je v rukou rodičů, kterým důvěřuje. I kdyby bylo vše špatné, je-li
v rukou milujících rodičů, svět je takový, jaký má být. Velikonoční týden nás vede k spočinutí
v náručí dobrého Otce, a to jak v životě, tak ve smrti, k naději, že smrt nemá poslední slovo,
protože po ní přichází slavné vzkříšení!
Zároveň ale platí, že kdo uvěřil, již ve svém časném životě přešel ze smrti do života,
že již v tomto časném životě můžeme skrze Krista prožívat doteky věčnosti v podobě jeho
lásky a dobroty.

Ke čtení: Žalm 23
K meditaci: Být zasažen milostí neznamená, že se nám jednoduše daří lépe se ovládat
v oblasti morálky, že lépe zápasíme se svými chybami, a že máme lepší vztahy s jinými lidmi.
Morální pokrok může být ovocem milosti, není to však milost sama. Milost nás zasahuje,
když trpíme velkou bolestí a hlubokým neklidem. Zasahuje nás, když kráčíme temným
údolím nesmyslného a prázdného života… Zasahuje nás, když už nedokážeme snést
znechucení sebou samotným, svou lhostejností, slabostí a nepřátelstvím, když nás trápí, že
nám chybí směr a vyrovnanost. V takové chvíli pronikne do naší temnoty paprsek světla. Jako
kdyby nám nějaký hlas říkal, jsi přijat, jsi přijat Tím, kdo je větší než ty…. Nic nehledej, nic
nepředváděj, jednoduše přijmi skutečnost, že jsi přijat. Pokud se nám něco takového stane,
zakoušíme milost. Možná po takové zkušenosti nebudeme lepší, než jsme byli, možná
nebudeme ani více věřit. Přesto se však všechno promění. (P. Tillich)
Kdy jsi naposledy prožil, že jsi v rukou Otce?
Co to brání v zakoušení reality Boží lásky?
Děkuj našemu Otci za to, že dal svého Syna, abychom mohli spolu s Ním žít. Modleme se za
to, aby tato zvěst nikdy nezevšedněla a aby jí ještě mnozí mohli slyšet a uvěřit jí.

 

Bílá sobota 19.4. 2025

……
Po sobotě, na úsvitu prvního dne v týdnu, přišla Marie Magdalská a druhá Marie
podívat se na hrob. Vtom nastalo velké zemětřesení, neboť anděl Páně sestoupil z nebe,
přistoupil, odvalil kámen a posadil se na něj. Jeho zjev byl jako blesk a jeho roucho bílé jako
sníh. Strachem z něho se strážci zděsili a klesli jako mrtví. Anděl promluvil k ženám: "Vy se
nebojte. Vím, že hledáte Ježíše ukřižovaného. Není tady. Byl vzkříšen, jak řekl. Pojďte a
podívejte se na to místo, kam byl položen. A rychle jděte a povězte jeho učedníkům, že byl
vzkříšen z mrtvých. Jde před vámi do Galileje, tam ho uvidíte. To jsem vám měl povědět."
(Mt 28, 1 – 8)
K meditaci: V textu vidíme zvláštní paradox zesílený zájmenem „vy“. Vy, slabé a
zděšené ženy se nebojte, vy silní vojáci, kteří jsou součástí armády, která si podmanila velkou
část tehdejšího světa, se klidně bojte dál. Prázdný hrob nám ukazuje, že Ježíše nemůže spoutat
žádná síla. Ani pozemská, ani duchovní. Zároveň žádná síla nemůže spoutat ty, kdo mu vydali
svoje životy. Stejně jako Ježíše, který na sebe vzal lidské tělo, nás různé síly omezují, zároveň
ale žijeme v naději, že Ježíš je pánem dějin a pánem našeho života. Proto můžeme společně
s apoštoly vyznat, že neklesáme na mysli. I když navenek hyneme, vnitřně se den ze dne
obnovujeme (2 Kor 4, 16). Proto nás nemusí přemáhat strach navzdory našim omezením,
slabostem a zápasům.

Ke čtení: Mk 16, Lk 24
Čeho se v současnosti nejvíce bojíš, co tě nejvíce trápí? Pojmenuj to a nově to vydej do
Božích rukou.
V jaké oblasti života potřebuješ obnovu?

Neděle vzkříšení 20.4. 2025

Vystupuji k Otci svému i Otci vašemu a k Bohu svému i Bohu vašemu
První den po sobotě, když ještě byla tma, šla Marie Magdalská k hrobu a spatřila, že
kámen je od hrobu odvalen. Běžela k Šimonu Petrovi a k tomu učedníkovi, kterého Ježíš
miloval, a řekla jim: „Vzali Pána z hrobu a nevíme, kam ho položili.” Petr a ten druhý
učedník vstali a šli k hrobu. Oba dva běželi, ale ten druhý učedník předběhl Petra a byl u
hrobu první. Sehnul se a viděl tam ležet lněná plátna, ale dovnitř nevešel. Po něm přišel
Šimon Petr a vešel do hrobu. Uviděl tam ležet lněná plátna, ale šátek, jímž ovázali Ježíšovu
hlavu, neležel mezi plátny, nýbrž byl svinut na jiném místě. Potom vešel dovnitř i ten druhý
učedník, který přišel k hrobu dřív; spatřil vše a uvěřil. Dosud totiž nevěděli, že podle Písma
musí vstát z mrtvých. Oba učedníci se pak vrátili domů. Ale Marie stála venku před hrobem a
plakala. Přitom se naklonila do hrobu a spatřila dva anděly v bílém rouchu, sedící na místě,
kde předtím leželo Ježíšovo tělo, jednoho u hlavy a druhého u nohou. Otázali se Marie: „Proč
pláčeš?“ Odpověděla jim: „Odnesli mého Pána a nevím, kam ho položili.“ Po těch slovech se
obrátila a spatřila za sebou Ježíše; ale nepoznala, že je to on. Ježíš jí řekl: „Proč pláčeš? Koho
hledáš?“ V domnění, že je to zahradník, mu odpověděla: „Jestliže tys jej, pane, odnesl, řekni
mi, kam jsi ho položil, a já pro něj půjdu.“ Ježíš jí řekl: „Marie!“ Obrátila se a zvolala
hebrejsky „Rabbuni“, to znamená ‚Mistře‘. Ježíš jí řekl: „Nedotýkej se mne, dosud jsem
nevystoupil k Otci. Ale jdi k mým bratřím a pověz jim, že vystupuji k Otci svému i Otci
vašemu a k Bohu svému i Bohu vašemu.“ J 20, 1 – 17
K meditaci: Umírat vlastnímu já znamená žít a umírat pro druhé a pro Boha.
Každodenní umírání po nás vyžaduje vyžaduje dvojí. Předně musíme ke svým bratrům a
sestrám přistupovat s vědomím vlastní zlomenosti. Nejsme lidé beze strachu a bez slz, bez
jizev a bez pohnutí. Naopak, jsme zranění léčitelé – a jsme velmi, velmi zranitelní. Dáváme
život jiným a kousek po kousku umíráme – každý den. Za druhé v sobě musíme ničit malost a
soběstřednost, jež je pro lidský život příznačná: Neustálé zabývání se sebou samým, jako by
záleželo jen na tom, co chci já, co potřebuji já, jako by nebylo nic jiného než mé vlastní
bolístky a tajné libůstky. Ne!
Drama svatého týdne volá NE! Pokud jsi vstal spolu s Kristem, pak pro lásku Kristovu
žij vzkříšený život! Buď velkorysý a hodně miluj. Dokonce se – proti všemu očekávání –
budeš cítit lépe. Kristův průlom do nového života nás zmocňuje k životu bezmezné důvěry
ohledně naší minulosti, přítomnosti i budoucnosti. Je to důvěra – nic než důvěra, obrovská
nepohnutelná, bezmezná zuřivá důvěra, jež vede k lásce, životu svobodě… k Ježíši. (W.
Burkhart, B. Manning)

Ke čtení: J 21
Jaký dopad má Kristovo vzkříšení ve tvém životě?
V čem potřebuješ umírat svému já?
V jakých oblastech potřebuješ více důvěřovat?
Děkuj za to, co ti Kristus vydobyl svým vzkříšením.